Lukas Baumann
Sprechzeiten
nach Vereinbarung per Email
seit 01/2025
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt "KARLA - Kommunikationsassistenz in relevanten Lebensbereichen
für Alle"
02/2024 - 12/2024
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt "Eve4All - Einfach Verstehen für alle"
02/2023
Master of Arts Rehabilitationswissenschaften
04/2022 – 02/2024
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt „UPowerWAD – Involving, empowering, and training end users with disability to fully participate in the Web Accessibility Directive objectives
seit 03/2021
wissenschaftlicher Mitarbeiter am Fachgebiet Rehabilitationstechnologie der TU Dortmund
- Partizipative Forschung und Entwicklung
- Technologieakzeptanz und -Vertrauen
- Assistive Technologien
- (Digitale) Barrierefreiheit
- Heitplatz, V., Dirks, S., Pelka, B., Baumann, L., Schulz, A.C., Wilkens, L., York, J., (2025) Developing Technologies in an Ethical and Participatory Approach. Guidelines for Participatory Technology Design with People with Disabilities, Interacting with Computers, iwaf012, https://doi.org/10.1093/iwc/iwaf012
- Maskut, N., Wilkens, L., Dirks, S., Bursy, M., Heitplatz, V. & Baumann, L. (2024). How to Overcome Dissemination Challenges for Technical Solutions for Participation: A Journey from Research Prototypes to User-Centric Software. In: Miesenberger, Klaus; Peňáz, Peňáz; Kobayashi, Makato (eds) Computers Helping People with Special Needs. ICCHP 2024. Lecture Notes in Computer Science, vol 14751. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/
- Baumann, L. & Dirks, S. (2024). Feedback as a Form of User Involvement in the Digital Realm. In: Antona, M., Stephanidis, C. (eds) Universal Access in Human-Computer Interaction. HCII 2024. Lecture Notes in Computer Science, vol 14697. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-60881-0_2
- WinkelkoWinkelkotte, F., Baumann, L, Grengel, M., Jochmaring, J., York, J. (2024) Use and acceptance of technologies in the German measure supported employment. Journal of Vocational Rehabilitation. 61(1):103-113. http://dx.doi.org/10.3233/jvr-240022
- Baumann, L., Theimann-Grey, S. & Wuttke, L. (2024). Ein Labor für Assistive Technologien und Barrierefreiheit. Rehabilitationstechnologische Grundlagen im Kontext praxisorientierter Hochschullehre. In: Vanessa Heitplatz & Leevke Wilkens (Hrsg.). Die Rehabilitationstechnologie im Wandel: Eine Mensch-Technik-Umwelt Betrachtung, 448-458. Dortmund: Eldorado. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-24356
- Baumann, L. & Dirks, S. (2024). Barrierefreiheit, Partizipation und Empowerment – Wege zur digitalen Teilhabe. In: Vanessa Heitplatz & Leevke Wilkens (Hrsg.). Die Rehabilitationstechnologie im Wandel: Eine Mensch-Technik-Umwelt Betrachtung, 200-218. Dortmund: Eldorado. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-24323
- Winkelkotte, F., Baumann, L., Heitplatz, V. & Dirks, S. (2024). Technologieakzeptanz als Analyserahmen zum Einsatz von Rehabilitationstechnologien. In: Vanessa Heitplatz & Leevke Wilkens (Hrsg.). Die Rehabilitationstechnologie im Wandel: Eine Mensch-Technik-Umwelt Betrachtung, 56-78. Dortmund: Eldorado. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-24314
- Baumann, L., Dirks, S., Kemeny, P., Laurin, S., Zapata, S.M., Bosselmann, L., Kateva, G., Kyriacou, A., Isaias, G. & Bühler, C. (2023). Involving, Empowering, and Training End Users with Disabilities to Fully Participate in the Web Accessibility Directive Objectives. First Results from the UPowerWAD Project. In: D. Archambault and G. Kouroupetroglou (Eds.), Assistive Technology: Shaping a Sustainable and Inclusive World, 306, 364 –370. https://doi.org/10.3233/shti230645
- Wüst, M., Maskut, N., Baumann, L., Heitplatz, V.N., Wilkens, L., Dirks, S. & Bühler, C. (2023). Easy Reading – Keeping the User at the Digital Original: Assessment and Potential Use of Easy Reading for Digital Accessibility. In: M. Antona & C. Stephanidis (EDS.), HCII 2023, LNCS 14020, Part 1, 469-490. https://doi.org/10.1007/978-3-031-35897-5_34
- Baumann, L. (2019). Therapie und Beratung über das Internet - Chancen und Risiken telepsychiatrischer Angebote für Menschen mit Depressionen: Eine explorativ qualitative Analyse. Bachelorarbeit, Technische Universität Dortmund. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-24286